پراپ تریدینگ چیست؟ | چگونه یک پراپ فرم معتبر انتخاب کنیم؟

پراپ تریدینگ چیست؟ | چگونه یک پراپ فرم معتبر انتخاب کنیم؟
راهنمای مطالعه

    در بازارهای مالی دنیا روش‌های مختلفی برای کسب درآمد وجود دارد. پراپ تریدینگ روشی است که به واسطه آن افراد می‌توانند از منابع مالی شرکت‌ها و یا سازمان‌های مالی بزرگ مرتبط استفاده کرده و اقدام به معامله کنند. در واقع برخی از شرکت‌های مالی این امکان را برای تریدر‌هایی که سرمایه لازم برای فعالیت در بازارهای مالی ندارند فراهم می‌سازند تا آن‌ها بتوانند پس از گذراندن پرشرایط مد نظر شرکت از منابع مالی آن‌ها استفاده کنند و بخشی از سود به دست آمده را با آن‌ها تقسیم نمایند. در ادامه مطلب بیشتر با پراپ تریدینگ و معیارهای انتخاب بهترین پراپ فرم آشنا خواهیم شد.

    پراپ تریدینگ چیست؟

    همانطور که در ابتدای این مطلب اشاره شد پراپ تریدینگ روشی برای جذب سرمایه اولیه برای تریدرها از شرکت‌های بزرگ مالی به حساب می‌آید که در گذشته این امکان در بازار مالی فارکس وجود داشت اما اخیرا برخی از شرکت‌ها نیز در حوزه بازار ارزهای دیجیتال نیز اقدام به این کار کرده اند.

    در واقع پراپ تریدینگ فرصتی دو جانبه برای شرکت‌های تامین کننده سرمایه و تریدرهای حرفه‌ای بازار است تا بتوانند از این طریق در سودهای به دست آمده با یکدیگر شریک شوند. البته سرمایه‌گذاری انجام شده توسط شرکت‌های مالی نیز شرایط و قوانین مربوط به خود را دارد و معمولا افراد پس از ثبت نام و افتتاح حساب باید چالش‌های مورد نظر شرکت مربوطه را پشت سر گذاشته و بعد از دریافت تایید صلاحیت، مشمول دریافت سرمایه مورد نیاز خواهند شد.

    معیارهای انتخاب پراپ فرم

    برای انتخاب یک پراپ فرم برخی معیارهای ضروری وجود دارند که باید به آن‌ها دقت کرد. چنانچه قبل از بررسی معیارهای مورد نظر اقدام به ثبت نام در پراپ فرم‌ها شود، می‌تواند عواقب جبران ناپذیری را در پی داشته باشد. بنابراین بررسی معیارهای یک پراپ فرم از جنبه‌های گوناگون مانند اعتبار سنجی، خدمات و زیر ساخت و ابزارهای ترید حائز اهمیت است.

    انتخاب پراپ فرم بر اساس معیارهای اعتبارسنجی

    برای انتخاب یک پراپ فرم مناسب پیش از هر چیزی باید شرکت مورد نظر را از طریق فاکتورهای زیر اعتبارسنجی کنیم.

    رعایت قوانین انطباق

    نهادهای نظارت بر بازارهای مالی مانند بورس اوراق بهادار آمریکا و یا سازمان نظارت بر صنایع مالی دارای قوانین و ضوابطی هستند که شرکت‌ها و افراد فعال در بازارهای مالی ملزم به پیروی از آن‌ها می‌باشند. پراپ فرم‌ها نیز از این قاعده مستثنی نیستند و ملزم به قوانین زیر می‌باشند.

    • عدم معامله بر اساس اطلاعات محرمانه: Insider Trading قانونی است که طبق آن هیچ فرد یا شرکتی مجاز به معامله بر اساس اطلاعات محرمانه که در اختیار عموم قرار نداشته باشد نیست.
    • سیستم مدیریت ریسک: شرکت‌های ارائه کننده پراپ ملزم به استفاده از سیستم‌هایی هستند که به وسیله آن بتوانند ریسک‌های معاملاتی خود را مدیریت کنند.
    • رعایت عدل و انصاف در معاملات: معاملات انجام شده باید کاملا منصفانه باشند و مغایرتی با منافع دیگران نداشته باشند.
    • ذخیره و نگهداری سوابق معاملاتی: شرکت‌های پراپ فرم ملزم به نگهداری کلیه سوابق معاملاتی خود به صورت منظم و دقیق هستند.
    • برقراري ارتباطات مناسب با مشتریان: شرکت‌ها در نحوه برخورد با مشتریان ملزم به رعایت اصول و قوانین وضع شده از سوی نهادهای نظارتی هستند.
    • اجرای معاملات بر اساس استانداری‌های وضع شده: نهادهای نظارتی استانداردهایی را برای انجام معاملات وضع کرده‌اند که شرکت‌های پراپ فرم باید آن‌ها را تمام و کمال رعایت کنند.
    • به روزرسانی کارکنان شرکت: شرکت‌ها موظف‌اند تا از طریق اطلاع‌رسانی و آموزش کارکنان خود همواره آن‌ها را با جدیدترین قوانین و ضوابط آشنا سازند.
    • گزارش نقض قوانین: در صورتی که هر یک از قوانین وضع شده از سوی نهادهای مربوطه نقض شود، شرکت ارائه دهنده پراپ موظف به ارائه گزارش به نهادهای نظارتی می‌باشد.
    • بررسی مجوزهای فعالیت: برای انتخاب یک پراپ فرم مناسب، بررسی مجوزهای فعالیت آن شرکت نکته بسیار حائز اهمیتی به شمار می‌رود. هر چند ممکن است بسیاری از این شرکت دارای هیچگونه مجوز فعالیت از سوی سازمان‌های مربوطه نباشند اما بهتر است شرکتی را انتخاب کنید که دارای این مجوزها باشد.
    • داشتن دفتر فیزیکی: وجود یک دفتر مشخص که دارای آدرس پستی معینی است می‌تواند تا حدود زیادی بیانگر اعتبار آن شرکت باشد تا در صورت بروز هر مشکل در پراپ تریدینگ بتوان با مراجعه حضوری اقدام به رفع مشکل کنیم.
    • سابقه فعالیت: وجود سابقه طولانی مدت فعالیت یک شرکت ارائه کننده پراپ می‌تواند بیانگر تجربیات آن شرکت و در نتیجه خدمات مناسب‌تر توسط آن‌ها باشد.
    • مشتریان فعال و سطح رضایت مندی آن‌ها: شرکت‌های موفق معمولا با ارائه خدمات متنوع و مناسب در جذب تعداد کاربران بیشتر نیز موفق هستند و از طرف دیگر بررسی نظرات کاربران نیز می‌تواند تا حدود زیادی نشان دهنده میزان خدمات‌رسانی شرکت‌ها به شمار رود.
    • بررسی وب سایت شرکت: معمولا شرکت‌ها با سابقه بیشتر دارای وب سایت‌هایی با دامنه‌های قدیمی‌تر هستند و از اعتبار بالاتری نیز برخوردار می‌باشند. بررسی محتوای سایت به لحاظ به روز بودن اطلاعات و نظم و ترتیب آن‌ها در بارگزاری داده‌های جدید نشان دهنده سطح تجربه و جدیت شرکت‌ها در کار باشد.
    • پشتیبانی: تیم پشتیبانی و نحوه ارتباط با آن‌ها از اهمیت ویژه‌ای در پراپ تریدینگ برخوردار است. معمولا شرکت‌های مجرب و مناسب دارای تیم پشتیبانی قوی‌ای هستند و راه‌های ارتباطی مختلفی مانند ایمیل، چت آنلاین و… را در اختیار مشتریان خود قرار می‌دهند و علاوه بر آن دارای گروها و شبکه‌های مجازی قدرتمندی هستند.

    • ارائه قوانین شفاف: شرکت‌های معتبر ارائه دهنده پراپ به طور کلی قوانین و ضوابط شفاف و قابل درکی را درباره نحوه انجام معاملات، نحوه برداشت سود، میزان درصد تقسیم سود، زمان بازگشت سرمایه یا همان ریفاند و… در دسترس مشتریان خود قرار می‌دهند تا پس از مطالعه آن اقدام به تصمیم گیری کنند.
    • سیستم ارزیابی عملکرد: شرکت‌های معتبر پراپ تریدینگ دارای سیستم‌های ارزیابی عملکرد شفاف و منصفانه‌ای هستند که از طریق آن مشتریان می‌توانند به معیارهایی مانند سوددهی، مدیریت ریسک و رعایت قوانین و مقررات دسترسی داشته باشند.
    • انتخاب پراپ فرم بر اساس معیارهای بخش خدمات و زیر ساخت: بخش خدمات و زیر ساخت یک شرکت ارائه دهنده پراپ مبتنی بر سیستم آموزش و پشتیبانی از مشتریان است. برای شناسایی میزان موفقیت شرکت در این زمینه بررسی فاکتورهای زیر امری ضروری به شمار می‌رود.
    • وجود سرور اختصاصی: در بحث زیر ساخت پراپ فرم‌ها وجود سرورهای اختصاصی می‌تواند تاخیر در اجرای سفارشات مشتریان را به کمترین میزان خود رساند و در نتیجه در معاملات تایم پایین می‌تواند امری بسیار مهم به نظر بیاید.
    • پشتیبانی: پشتیبانی فنی یک شرکت پراپ تریدینگ مناسب می‌تواند در مواقع حساس و ضروری سرنوشت یک معامله را تغییر دهد. به طور مثال در صورتی که هنگام معامله پلتفرم معاملاتی دچار اشکال فنی شود اگر بتوان به راحتی و در هر ساعت از شبانه روز با تیم پشتیبانی ارتباط برقرار کرد ممکن است جلوی ضررهای جبران ناپذیر گرفته شود.
    • احراز هویت هوشمند: شرکت‌های معتبر و بزرگ ارائه دهنده پراپ دارای سیستم احراز هویت هوشمند هستند و مدارک هویتی و اطلاعات بانکی را به صورت هوشمند و آنلاین مورد بررسی قرار می‌دهند.
    • گزارش و تحلیل داده‌ها: شرکت‌هایی را انتخاب کنید که اطلاعات معاملات مانند میزان سود و زیان، میزان ریسک، نرخ بازدهی، مدیریت ریسک و سرمایه را در تایم‌های مختلفی مانند روزانه، هفتگی، ماهانه و سالیانه ارائه کنند و با استفاده از الگوریتم‌های پیشرفته اطلاعات آماری مناسبی را در اختیار شما بگذارند.

    یک پراپ فرم را می‌توان بر اساس ابزارهای معاملاتی‌ای که ارائه می‌هد نیز مورد بررسی قرار داد. برخی از این ابزارها عبارتند از:

    میزان سرمایه و لوریج معاملاتی

    پراپ فرم‌های مختلف سرمایه‌های مختلفی را در اختیار مشتریان خود قرار می‌دهند. به طور مثال ممکن است یک شرکت تا حداکثر ۱۰۰۰ دلار در اختیار مشتریان قرار دهد و شرکت دیگر تا ۱ میلیون دلار را نیز پشتیبانی نماید. همچنین شرکت‌های مختلف اهرم‌های معاملات مختلفی دارند که معامله گران می‌توانند براساس نیاز خود اقدام به انتخاب پراپ فرم مناسب استراتژی خود کنند.

    امکان افزایش موجودی

    شرکتی را انتخاب کنید که در صورت رو به رشد بودن روند معاملات امکان درخواست افزایش سرمایه در آن وجود داشته باشد

    ابزارهای تحلیل بازار

    برخی از شرکت‌های پراپ تریدینگ با ارائه ابزارهای تحلیل پیشرفته مانند نرم‌افزارهای تحلیل‌های فنی و بنیادین، ابزارها گرفتن تست یا بک تستینگ، ابزارهای شبیه ساز، ابزارهای بهینه ساز استراتژی و حتی ابزارهای بسیار پیشرفته مانند هوش مصنوعی معامله گران را در تحلیل و پیش بینی بازار کمک می‌کنند.

    خدمات برداشت سود مناسب

    پراپ فرمی را انتخاب که به راحتی و در کوتاه‌ترین زمان ممکن امکان برداشت سود وجود داشته باشد و طی یک درخواست بتوان در یک مدت زمان مشخص و معقول عمل برداشت را انجام داد. از طرف دیگر عدم وجود محدودیت برداشت موضوع دیگری است که در انتخاب یک پراپ فرم مناسب باید مورد نظر قرار بگیرد.

    سخن نهایی

    برای انجام پراپ تریدینگ انتخاب یک پراپ فرم مناسب بر اساس معیارهایی مانند اعتبار، خدمات و زیر ساخت و ابزارهای ارائه شده می‌تواند کمک بسیار زیادی در پیشرفت معامله گران داشته باشد. بنابراین با بررسی معیارهای ذکر شده می‌توان تا حد زیادی از انتخاب خود و در نتیجه میزان بازدهی اطمینان خاطر به دست آورد.

    منبع:
    {{totalCount}} دیدگاه‌
    {{name.error}}
    {{email.error}}
    {{commentViewData.commentLength - commentMessage.value.length}} کاراکتر باقی مانده
    {{commentMessage.error}}

    ممکن است به این مطالب نیز علاقمند باشید