بررسی گلکسی A55 سامسونگ؛ مزایا، معایب و مقایسه با رقبا

بررسی گلکسی A55 سامسونگ؛ مزایا، معایب و مقایسه با رقبا
راهنمای مطالعه

    بررسی گلکسی A55 سامسونگ از نظر سخت افزار، باتری، نمایشگر و دوربین نشان می‌دهد که قابلیت‌ها و امکانات زیادی را در اختیارتان قرار می‌دهد. در بررسی مزایا و معایب گوشی A55 خواهیم دید در مقایسه با گلکسی A54 و S23 FE چقدر ارزش خرید دارد. 

     یکی از بهترین نمونه‌های سری گلکسی A که به بازار عرضه و بازخورد بسیار خوبی را هم کسب کرد، A54 بود (بررسی گلکسی A54) و حالا گلکسی A55 سامسونگ (Galaxy A55) به بازار آمده تا میراث‌داری قابل برای نمونه سال قبل باشد. گلکسی A55 در زمینه‌های کلیدی زیادی دستاوردهای قابل‌توجهی داشته است. این گوشی جدید دارای نمایشگر بزرگ‌تر، تراشه‌ای قدرتمندتر، رم بیشتر در مدل پایه و بدنه‌ای مقاوم‌تر است.

    سامسونگ در سال‌های اخیر به استراتژی دست نزدن به نسخه برنده رو آورده و با نگاهی به مشخصات گلکسی A55 متوجه خواهیم شد که در بسیاری از نقاط، شباهت‌های زیادی با نسخه سال قبل دارد؛ برای مثال، ما در این گوشی جدید، باز هم شاهد پشتیبانی از کارت حافظه جانبی، دوربین اصلی نسبتا عالی با قابلیت‌های جذاب در زمینه عکاسی و فیلم‌برداری، عمر باتری قابل توجه و از همه مهم‌تر، دریافت گواهی IP67 هستیم. علاوه‌بر تمام موارد گفته شده، قاب دستگاه تبدیل به آلومینیوم شده و یک لایه محافظ گوریلا گلس ویکتوس پلاس هم روی آن قرار گرفته است.

    اما آیا این موارد باعث خواهند شد تا ما سراغ خرید این دستگاه برویم؟ آیا سامسونگ امسال هم توانسته دستگاهی را تولید کند که رقبای اندکی در بازار داشته باشد؟ آیا سامسونگ میراث‌دار قابلی را برای سری A5x در نظر گرفته یا معایب گلکسی A55 به مزایای آن می‌چربد؟در ادامه نقد و بررسی گوشی گلکسی A55 جواب تمام سوال‌های مطرح شده و همچنین سوال‌های دیگری که در ذهن دارید را دریافت می‌کنید؛ پس با درجه همراه باشید.

     

    مشخصات کلی گوشی گلکسی A15

    برند دستگاهسامسونگ
    مدل دستگاهگلکسی A55
    تاریخ عرضهآذر ۱۴۰۲
    وضعیت موجودی در ایرانموجود در بازار ایران
    سیستم‌عامل در زمان بررسیAndroid 14 - One UI 6.1
    فناوری شبکه ارتباطیGSM / CDMA / HSPA / EVDO / LTE /5G

    بررسی گلکسی A55 از نظر طراحی و کیفیت ساخت

    بررسی گلکسی A55 سامسونگ

    اولین چیزی که در بررسی گوشی A55 متوجه می‌شوید، شباهت ظاهری بالا به نسخه سال قبل است. البته، تفاوت‌های اندکی در طراحی اعمال شده‌اند که شما با نگاه کردن متوجه آن‌ها نخواهید شد و تنها راه تشخیص تفاوت‌ها، لمس دستگاه است. شیشه جلویی گلکسی A55 حالا مجهز به یک لایه محافظ گوریلا گلکس ویکتوس پلاس است که در مقایسه با مدل سال قبل که لایه محافظ گوریلا گلس ۵ را داشت، تغییر مهمی به حساب می‌آید.

    این گوشی همچنان دارای گواهی IP67 است که به این ترتیب می‌توانیم با خیالی راحت از آن در محیط‌های مرطوب و حتی پر از گرد و غبار هم استفاده کنیم. پنل پشتی دستگاه هم دارای یک لایه محافظ گوریلا گلس است؛ اما سامسونگ هنوز اطلاعات دقیقی در مورد نوع آن منتشر نکرده.

     قاب این گوشی برای اولین بار تبدیل به آلومینیوم شده و لنزهای دوربین با اندازه‌ای کمی بزرگ‌تر، از پشت دستگاه بیرون‌زده‌اند. ما این طراحی را برای اولین بار در گوشی‌های سری گلکسی S23 دیده بودیم و احتمالا اگر اندازه دستگاه کمی بزرگ‌تر بود، ما در حالت چشم‌بسته این دو گوشی را با یک‌دیگر اشتباه می‌گرفتیم! فلزی شدن گوشی باعث افزایش وزن آن شده و با یک گوشی ۲۱۳ گرمی مواجهیم که نسبتا سنگین محسوب می‌شود.

    معایب گوشی A55

    گلکسی A55 در رنگ‌های متنوعی مانند آبی یخی، یاسی، آبی Navy یا لیمویی به بازار عرضه شده است و براساس سلیقه خودتان می‌توانید یکی از آن‌ها را انتخاب کنید. ما برای بررسی رنگ آبی Navy را در اختیار داشتیم که متاسفانه تا حد زیادی مستعد جذب اثرانگشت و چربی است.

    یکی از معایب گلکسی A55 سطح دقت پایین سنسور اثرانگشت است. این سنسور در مقایسه با نسل قبلی خود هیچ پیشرفتی نداشته و حتی در بعضی از سناریوها، عملکرد ضعیف‌تری هم دارد. برای مثال، سعی کردیم که دو ورود را با اثر انگشت‌های مختلف ایجاد کنیم اما متوجه شدیم که گوشی در تشخیص آنها مشکلات زیادی دارد و احتمالا باعث دلسردی شما از این قابلیت خواهد شد.

    ابعاد (میلیمتر)۱۶۱ در ۷۷.۴ در ۸.۲ میلی‌متر
    وزن (گرم)۲۱۳ گرم
    جنس قابآلومینیوم
    لایه محافظگوریلا گلس ویکتوس پلاس

    بررسی گوشی A54 از نظر نمایشگر

    نمایشگر گلکسی ای ۵۵

    تفاوت اندازه نمایشگرهای گلکسی A55 و گلکسی A54 بسیار اندک و تنها ۰.۲ اینچ است. گلکسی A55 حالا مجهز به یک نمایشگر ۶.۶ اینچی اولد با نرخ نوسازی ۱۲۰ هرتزی و وضوح ۱۰۸۰ در ۲۳۴۰ پیکسل شده است. سامسونگ همچنین در این پنل قابلیت پشتیبانی از فناوری پخش محتوای HDR10 پلاس را هم اضافه کرده که اگر آن را در کنار گواهینامه‌های Widevine L1 برای پخش محتوای با کیفیت بالا قرار دهیم، متوجه خواهیم شد که با یکی از بهترین نمایشگرهای موجود روی گوشی‌های میان‌رده طرف هستیم.

    با وجود استفاده از قابلیت‌ها و ویژگی‌های مدرن در ساخت این نمایشگر، هیچ DNAای از ترند روز نمایشگرهای گوشی‌های هوشمند در گلکسی A55 وجود ندارد. در سال ۲۰۲۴ شاهد این موضوع هستیم که تمام شرکت‌های تولیدکننده گوشی‌های هوشمند به سمت کمتر کردن حاشیه‌های نمایشگر رفته‌اند و در تلاشند تا با استفاده از این ترند، خریداران احتمالی بیشتری را به سمت خودشان بکشانند؛ اما سامسونگ ظاهرا اعتقادی به این موضوع نداشته و یکی دیگر از معایب گلکسی A55 حاشیه‌های نسبتا زیاد پنل است.

    برخی از رقبای گلکسی A55، مانند بررسی ردمی نوت ۱۳ پرو، به مراتب دارای حاشیه‌های باریک‌تری هستند؛ اما ما باید این موضوع را هم در نظر بگیریم که حاشیه‌های نمایشگر برای طیف گسترده‌ای از مردم اهمیتی ندارد و بیشتر افراد علاقه زیادی به داشتن یک گوشی هوشمند با نمایشگری عالی دارند.

    در بررسی گوشی  گلکسی A55 روشنایی نمایشگر هم یکی دیگر از قسمت‌هایی بود که ما را ناامید کرد. روشنایی بالای نمایشگر به شما اجازه خواهد داد تا بتوانید در زیر نور شدید خورشید هم از دستگاه‌تان استفاده کنید. قسمتی که باعث ناامیدی ما از این نمایشگر شد، مربوط به افزایش ندادن روشنایی نمایشگر است. گلکسی A55 باز هم حداکثر روشنایی ۱۰۱۰ نیت را به خریداران خود ارائه می‌دهد که شما تنها می‌توانید در حالت دستی، از حداکثر روشنایی ۴۴۶ نیت استفاده کنید.

    هرچقدر که روشنایی نمایشگر بالاتر از ۱۰۰۰ نیت باشد، خوانایی متون در زیر نور خورشید هم بهتر خواهد شد و به شما پیشنهاد می‌دهیم که حتما روشنایی نمایشگر گلکسی A55 در حالت خودکار قرار دهید تا به حداکثر روشنایی ممکن دسترسی داشته باشید.

    خوشبختانه، در گوشی گلکسی A55 شاهد استفاده از فناوری نرخ نوسازی تطبیقی هستیم و در بیشتر سناریوها، نرخ نوسازی روی حالت ۱۲۰ هرتز قرار دارد با این حال، در زمان نمایش تصاویر ثابت یا پخش ویدیو، نرخ نوسازی به صورتی کاملا خودکار روی ۶۰ هرتز خواهد رفت. گزینه دیگری که در تنظیمات نرخ نوسازی به چشم می‌خورد، استاندارد است و شما با استفاده از این قابلیت به راحتی می‌توانید نرخ نوسازی را روی ۶۰ هرتز قفل کنید. نرخ نوسازی ۶۰ هرتزی باعث خواهد شد تا هم عمر نمایشگر شما بیشتر شود و هم مصرف باتری کاهش یابد؛ اما باید به این موضوع هم توجه داشته باشید که تجربه کاربری شما از یک دستگاه پیشرفته به مراتب کاهش پیدا خواهد کرد و در بعضی از سناریوها از کند بودن نمایشگر کلافه خواهید شد.

    بهترین گوشی تا ۱۰ میلیون

    ابعاد (اینچ)۶.۶ اینچ
    نوع پنلسوپر آمولد
    رزولوشن۱۰۸۰در ۲۳۴۰ پیکسل
    حداکثر روشنایی (nits)۱۰۰ نیت
    حداکثر نرخ نوسازی (هرتز)۱۲۰ هرتز

    نرم افزار

    نرم افزار گلکسی ای ۵۵

    گلکسی A55 در دسته اولین دستگاه‌های سامسونگ قرار می‌گیرید که به صورت پیش‌فرض با اندروید ۱۴ و رابط کاربری OneUI 6.1 به بازار عرضه می‌شود. سامسونگ در زمان معرفی این دستگاه اعلام کرد که تا ۴ سال به‌روزرسانی‌های نرم‌افزاری و تا ۵ سال هم به‌روزرسانی‌های امنیتی را برای آن منتشر خواهد کرد. با بررسی نمونه‌های مشابه موجود در بازار، متوجه خواهید شد که اکثر آن‌ها در این زمینه حرف‌های زیادی برای گفتن ندارند و سامسونگ برنده این رقابت نفس‌گیر خواهد بود.

    رابط کاربری OneUI 6.1 برای اولین بار همراه با سری گلکسی S24 بود که معرفی شد و بررسی گلکسی A55 نشان می‌دهد که تقریبا از تمام ویژگی‌های آن بهره می‌برد. البته، متاسفانه هیچ خبری از ویژگی‌های جذاب هوش مصنوعی سامسونگ با نام Galaxy AI در گلکسی A55 نیست که خب طبیعی به نظر می‌رسد؛ چرا که این قابلیت‌ها هم نیازمند توان پردازشی بالایی هستند و هم سامسونگ آن‌ها را به صورت اختصاصی برای گوشی‌های گران‌قیمت‌تر خود کنار گذاشته است.

    این رابط کاربری جدید سامسونگ تغییرات بسیار زیادی داشته و اکثر قابلیت‌های اندروید ۱۴ را به بهترین شکل ممکن به کاربران خود ارائه می‌دهد. از تغییر نوتفیکیشن‌سنتر گرفته تا امکان ایجاد تغییراتی در صفحه لاک‌اسکرین و حتی AOD، همه و همه در کنار هم جمع شده‌اند تا کاربران با یکی از بهترین و جذاب‌ترین رابط‌های کاربری موجود روی گوشی‌های هوشمند طرف باشند. اگر به رابط کاربری سبک و ساده‌ علاقه دارید، پیشنهاد ما خرید گوشی‌های سری پیکسل شرکت گوگل و حتی ناتینگ‌فون‌ها است؛ اما اگر می‌خواهید که رابط کاربری دستگاه شما جذاب باشد و بعد از مدتی باعث خسته شدن شما نشود، خرید یکی از گوشی‌هایی که دارای رابط کاربری OneUI 6.1 هستند،‌ بهترین انتخاب خواهد بود.

    مدلقیمت
    نوع سیستم‌عاملاندروید
    سیستم‌عامل در زمان عرضهاندروید ۱۴
    توضیحات سیستم‌عاملعرضه با رابط کاربری 1.OneUI 6

    بررسی سخت افزار گوشی A55

    سخت افزار گلکسی ای ۵۵

    گوشی گلکسی A54 تراشه اگزینوس ۱۳۹۰ را داشت و حالا نسخه بهبودیافته و بهتر آن با نام اگزینوس ۱۴۸۰ و معماری ۴ نانومتری روی گلکسی A55 قرار گرفته است. اگزینوس ۱۴۸۰ همان ۴ هسته‌ کورتکس A78 و ۴ هسته کورتکس A55 را همراه با خود دارد؛ اما این بار، ۴ هسته اصلی با فرکانس بالاتری دارند. 

    هسته‌های پردازشی کورتکس A78 با فرکانس ۲.۷ گیگاهرتز کار خواهند کرد و کورتکس A55 هم با فرکانس ۲ گیگاهرتز که پردازنده گرافیکی xClipse 530 هم برای اجرای بهتر قسمت‌های گرافیکی در کنار آن‌ها قرار دارد. این پردازنده گرافیکی در مقایسه با Mali-G88 MP5 نسل قبلی، قدرت بیشتری دارد، ساخت شرکت AMD است و از معماری RDNA 2 بهره می‌برد.

    وقتی که سراغ اجرای بنچ‌مارک‌های مختلف روی این دستگاه رفتیم، متوجه شدیم که حرف‌های زیادی برای گفتن دارد. در واقع، سامسونگ این قدرت پردازشی رقابتی را تا حد بسیار زیادی مدیون پردازنده اصلی و گرافیکی است. همچنین، اگزینوس ۱۴۸۰ در مقایسه با اگزینوس ۱۳۸۰، ارتقا‌های قابل توجهی داشته و فاصله نسبتا اندکی با تراشه‌های اگزینوس ۲۲۰۰ و اسنپدراگون ۸ نسل ۱ به کار رفته در گلکسی S20 Fe و دیمنسیتی ۸۲۰۰ اولترا شیائومی ۱۳ تی دارد.

    نقطه اوج بررسی گلکسی A55 در زمانی بود که وارد مرحله اجرای بازی‌ها و برنامه‌های سنگین شدیم. در این مرحله، بازی‌های متنوع و بنچ‌مارک‌های زیادی روی دستگاه اجرا شد و ما متوجه شدیم که پردازنده اصلی و گرافیکی دستگاه تقریبا حداکثر عملکرد خود را حفظ کرده‌اند و گوشی هم دمای بسیار قابل قبولی داشت. پایداری حرارتی عالی، باعث خواهد شد تا شما تجربه‌ای تکرار نشدنی در زمینه اجرای بازی‌ها را داشته باشید و در مجموع می‌توانیم بگوییم که گلکسی A55 با سربلندی از آزمایش‌های ما بیرون آمد.

    اگر قدرت سخت‌افزاری برایتان در اولویت است، در همین سطح قیمت گوشی پوکو X6 پرو را داریم که پردازنده Dimensity 8300 Ultra آن تقریبا دو برابر از A55 قوی تر است. همچنین با کمی هزینه بیشتر گلکسی S23 FE پیش روی شماست که از تراشه اگزینوس ۲۲۰۰ با ۵۰ درصد قدرت بیشتر از  اگزینوس ۱۴۸۰ بهره می‌برد.

     

    حافظه گلکسی A55

    سامسونگ سه انتخاب جذاب را پیش روی ما قرار داده که عبارتند از ۸ گیگابایت رم و ۱۲۸ گیگابایت حافظه داخلی، ۸ گیگابایت رم و ۲۵۶ گیگابایت حافظه داخلی و ۱۲ گیگابایت رم و ۲۵۶ گیگابایت حافظه داخلی. ما در بررسی گوشی A55 نسخه با ۸ گیگابایت رم و ۱۲۸ گیگابایت حافظه داخلی را در اختیار داشتیم و پس از اجرای بنچ‌مارک‌هایی مانند آنتوتو، نتایجی را دریافت کردیم که مطابق با استانداردهای UFS 2.1 بود.

    سامسونگ اعلام نکرده که گلکسی A55 از چه نوع حافظه‌ای برای ذخیره‌سازی اطلاعات استفاده کرده اما براساس آزمایش‌های خودمان می‌توانیم با اطمینان بگوییم که حافظه از استاندارد UFS 2.1 پیروی می‌کند.

     

    باتری گوشی A55

    باتری گوشی A55

    یکی دیگر از نقاطی که گلکسی A55 هیچ تفاوتی در مقایسه با نسل قبلی خود ندارد، باتری ۵۰۰۰ میلی آمپر ساعتی است. برای بسیاری از افراد، باتری خوب و شارژدهی عالی یکی از مهم‌ترین گزینه‌هایی است که باید در لیست بلند بالای آن‌ها تیک بخورد؛ اما باید به این موضوع هم توجه داشته باشید که در گلکسی A55 از تراشه جدید اگزینوس ۱۴۸۰ استفاده شده که مصرف انرژی بهتری در مقایسه با نسل قبلی خود دارد. از طرفی دیگر هم نمایشگر ۰.۲ اینچ بزرگ‌تر شده است و همین موضوع روی شارژدهی دستگاه تاثیر مستقیمی خواهد گذاشت.

    با این حال، ما شاهد بهبودهای قابل توجهی در طول عمر باتری در مقایسه با گلکسی A54 هستیم. این پیشرفت‌ها در زمان اجرای برنامه‌های سنگین و بازی‌هایی با گرافیک بالا، خودش را بیشتر از سناریوهای دیگر نشان خواهد داد. در بررسی گلکسی A55 یک رکورد جدید در زمینه شارژدهی را به ثبت رساند و به صورت میانگین، ۱۳ ساعت و نیم توانستیم با آن کار کنیم. برای درک بهتر این موضوع، باید گفت که در حالت مکالمه تا ۳۷ ساعت شارژدهی و در حالت اجرای بازی‌های سنگین مانند کال‌آف‌دیوتی موبایل، تا ۸ ساعت شارژدهی داشت.

    این دستگاه در مقایسه با تمام رقبای خود، برتری واضح‌تری دارد و حتی توانست گوشی ناتینگ‌فون 2a را هم به راحتی شکست دهد. سرعت شارژ هم همچنان ثابت است؛ چرا که گلکسی A55 همچنان بر پایه پروتکل پاور دلیوری متکی است و احتمالا این موضوع باعث خواهد شد تا نیم‌نگاهی به نمونه‌های مشابه در بازار داشته باشید. برای پر کردن تمام ظرفیت باتری هم شما به ۱ ساعت و ۳ دقیقه زمان نیاز دارید که ۵۵ درصد از این ظرفیت در مدت زمان ۳۰ دقیقه پر خواهد شد.

    در پرانتز باید به این موضوع هم اشاره کنیم که هیچ شارژری در داخل دستگاه وجود ندارد و شما باید شارژر ۲۵ واتی را به صورت جداگانه تهیه کنید.

     

    بلندگوها

    گلکسی A55 درست مانند نسل‌های قبلی خود، از همان ترکیب بلندگوهای هیبریدی استفاده می‌کند؛ یعنی یک بلندگوی اصلی در پایین دستگاه قرار دارد و بلندگوی مکالمه هم به عنوان بلندگوی دوم برای پخش محتوا استریو عمل خواهد کرد. در حالت عادی، اختلاف صدای واضحی میان دو بلندگو وجود دارد؛ اما سامسونگ موفق شده که این اختلاف را تا حدی آشکاری کاهش دهد.

    سامسونگ هیچ اطلاعاتی در مورد بلندگوهای گلکسی A55 منتشر نکرده و ما نمی‌دانیم که روی کاغذ تفاوتی در مقایسه با نسل قبلی دارد یا خیر؛ اما در بررسی‌ مزایا و معایب گوشی A55 متوجه شدیم که کیفیت صدا بهبودهای بسیار خوبی داشته و حالا صدا کمی بلندتر است. از نظر کیفیت، بلندگوها کمی بیشتر از صداهای با فرکانس بالا را تولید می‌کنند و بیس مناسبی هم دارند. در مجموع می‌توانیم بگوییم که صدای موسیقی که به گوش شما از گلکسی A55 می‌رسد، تفکیک خوبی خواهد داشت و احتمالا در بعضی از سناریوها، شما را شگفت‌زده هم خواهد کرد.

    رقبا در بخش سخت‌افزار:

    مدل تراشه
    اگزینوس ۱۴۸۰
    فرآیند ساخت تراشه
    ۴ نانومتر
    تعداد هسته پردازنده
    8 هسته
    مشخصات هسته‌ها
    ۴ هسته 2.7 گیگاهرتز Cortex-A78 و 4 هسته 2.0 گیگاهرتز Cortex-A55
    پردازنده گرافیکی
    xClipse 530
    ترکیب حافظه داخلی و رم
    ۱۲۸ گیگابایت / ۸ گیگابایت رم

    ۲۵۶ گیگابایت / ۸ گیگابایت رم

    ۲۵۶ گیگابایت / ۱۲ گیگابایت رم

    ۸ گیگابایت رم

    ۱۲ گیگابایت رم

    حافظه داخلی
    128 گیگابایت

    256 گیگابایت

    درگاه کارت حافظه
    دارد
    نوع درگاه کارت حافظه
    microSDXC (جایگاه مشترک با سیم‌کارت دوم)

    دوربین 

    دوربین گلکسی ای ۵۵

    ترکیب دوربین‌های به کار رفته در گلکسی A55 هیچ تفاوتی در مقایسه با نسل قبلی خود ندارد و ما باز هم شاهد استفاده از یک دوربین ۵۰ مگاپیکسلی اصلی، دوربین فوق عریض ۱۲ مگاپیکسلی و دوربین ۵ مگاپیکسلی مخصوص عکاسی ماکرو هستیم. دوربین سلفی ۳۲ مگاپیکسلی هم همان چیزی است که در گلکسی A54 وجود داشت.

    یکی از اصلی‌ترین نقاط قوت گوشی جدید سامسونگ، دوربین فوق عریض ۱۲ مگاپیکسلی آن است که عکس‌های ثابت بهتری در مقایسه با دستگاه‌های مشابه در بازار که دوربین ۸ مگاپیکسلی دارند، ثبت می‌کند. سنسور اصلی هم این بار کیفیت بسیار بیشتری در مقایسه با نسل قبلی دارد؛ چرا که این بار سراغ استفاده از سنسور IMX 960 شرکت سونی رفته است.

    دوربین اصلی

    با وجود اینکه دوربین اصلی ۵۰ مگاپیکسلی این دستگاه در مقایسه با نسل قبلی خود تفاوت عددی ندارد، اما پردازش‌های تصویری بهتر شده‌اند. دوربین اصلی، عکس‌های خوبی در نور روز با جزئیات زیاد و وضوح بهتری را تولید می‌کند و این آخرین تفاوتی است که ما بین گلکسی A55 و نسل قبلی خود پیدا کردیم. به نظر می‌رسد که گلکسی A55 تصاویر کلی واضح‌تر و تمیزتری را تولید می‌کند و از سویی دیگر هم رنگ‌ها با کیفیت بهتری ثبت می‌شوند؛ یعنی رنگ‌ها حالا طبیعی‌تر هستند.

    تصاویر ثبت شده با دوربین اصلی:

    محدوده دینامیکی عالی، کنتراست خوب، نوردهی دقیق و دمای رنگ در نقاط مختلف عکس، مناسب است، اما متاسفانه در بعضی از سناریوها، مانند عکاسی از آسمان یا عکاسی در داخل خانه، کمی نویز در تصاویر وجود دارد. وقتی که سراغ زوم ۲ برابری با استفاده از دوربین ۵۰ مگاپیکسلی اصلی گلکسی A55 می‌روید، متوجه خواهید شد که نمونه سال گذشته، کیفیت بهتر و بالاتری دارد. 

    تصاویر ثبت شده با دوربین اصلی در حالت زوم دو برابری:

    یکی دیگر از معایب گوشی A55 این است که سامسونگ به سمت استفاده از برش تصویر برای زوم ۲ برابری رفته که باعث ایجاد نویز زیادی در تصویر می‌شود و همه چیز مبهم به نظر می‌رسد. ما دیگر آن عکس‌های واضح و دقیقی که در حالت عادی ثبت می‌کردیم را در زوم ۲ برابری نخواهیم داشت؛ اما رنگ‌ها، کنتراست، محدوده دینامیکی و بقیه موارد ثابت است و تغییری نمی‌کند.

    دوربین‌های فوق عریض سامسونگ به صورت آشکاری بهتر از شرکت‌های رقیب هستند و دوربین ۱۲ مگاپیکسلی اولترا واید گلکسی A55 هم از این قاعده پیروی می‌کند. در واقع، زمانی که سراغ مقایسه تصاویر ثبت شده با استفاده از دوربین ۱۲ مگاپیکسلی گلکسی A55 با دیگر رقبایش می‌رویم، متوجه دست بالاتر سامسونگ در این زمینه خواهیم شد. ما در بررسی‌های خود در تیم درجه متوجه شدیم که تمام تصاویر دوربین فوق عریض بسیار واضح هستند و جزئیات نسبتا خوبی هم دارند. از طرفی دیگر هم رنگ‌ها به خوبی ثبت می‌شوند، کنتراست خوب است و ما هیچ نشانه‌ای از اغراق در نمایش رنگ‌ها را پیدا نکردیم.

    تصاویر ثبت شده با دوربین فوق عریض:

    با این حال، متاسفانه تصاویر ثبت شده با این دوربین فوق عریض هم در سناریوهای با کنتراست بالا و همچنین ثبت تصاویر در خانه دارای نویزهایی هستند. وقتی که نور محیط کافی نباشد، وضوح تصاویر کاهش پیدا می‌کنند و نویزها هم پدیدار خواهند شد. با توجه به تمام موارد گفته شده، می‌توانیم بگوییم که این‌ها مشکلات جزئی هستند؛ به ویژه در مقایسه با مشکلاتی که اکثر دوربین‌های اولترا واید به کار رفته در رقبای گلکسی A55 وجود دارد.

     

    عکس‌های ثبت شده در نور کم

    عملکرد دوربین اصلی در نور کم، عمدتا ثابت است و ما این موضوع را تا حد زیادی مدیون فعال شدن خودکار حالت Night Mode اختصاصی برنامه دوربین هستیم. وقتی حالت شب شروع به کار می‌کند، می‌توانید از عکس‌هایی با ظاهر طبیعی، دقیق و واضح لذت ببرید. کنتراست و رنگ‌ها هم در این تصاویر، عالی است.

     

    تصاویر ثبت شده با استفاده از حالت شب:

    ما برای درک بهتر عملکرد حالت شب و مقایسه آن با زمانی که این حالت را خاموش می‌کنیم، سراغ تصویربرداری در هر دو حالت رفتیم و با قاطعیت می‌توانیم بگوییم که حالت شب، معجزه سامسونگ روی برنامه دوربین است. اکثر تصاویری که با خاموش بودن حالت شب ثبت کردیم، کنتراست پایینی دارند و رنگ‌ها به هیچ عنوان ثبت نشده بودند! در کمال تعجب، حالت زوم ۲ برابری، عکس‌های مناسبی در شب می‌گیرد که شباهت‌های زیادی با حالت عادی دارد؛ اما به وضوح می‌توان نویزهای بیشتری را در آن‌ها مشاهده کرد. 

     

    دوربین سلفی

    تصاویر ثبت شده با دوربین سلفی ۳۲ مگاپیکسلی گلکسی A55 کیفیت مناسبی دارند و جزئیات را در بهترین حالت ممکن ثبت می‌کنند. همچنین، رنگ‌ها طبیعی هستند و با توجه به پیاده‌سازی الگوریتم HDR‌، توانایی بالایی در حفظ نوردهی روی صورت سوژه، بدون نیاز به از بین بردن فضای پشتی هم دارد.

     

    تصاویر ثبت شده با دوربین سلفی:

    فیلمبرداری

    بگذارید این قسمت را برای شما در خلاصه‌ترین حالت ممکن بنویسیم: کیفیت فیلم‌برداری گلکسی A55 هیچ تغییری در مقایسه با نسل قبلی ندارد!

    این دستگاه همچنان می‌تواند با استفاده از دوربین اصلی خود، فیلم‌هایی با کیفیت 2160p و با سرعت ۳۰ فریم بر ثانیه و لرزشگیر تصویر خود ثبت کند. دوربین فوق عریض هم درست مانند نسل قبلی خود، به شما اجازه می‌دهد تا فیلم‌هایی با کیفیت 4K و با سرعت ۳۰ فریم بر ثانیه ثبت کنید.

    فیلم‌های 4K ثبت شده با استفاده از دوربین اصلی دارای رنگ‌های تند، کنتراست خوب، جزئیات زیاد و محدوده دینامیکی گسترده‌ای است. ما در بررسی‌های خود متوجه شدیم که سامسونگ مقداری چاشنی هوش مصنوعی را به فیلم‌های ثبت شده اضافه می‌کند؛ اما به صورت کلی، قسمت فیلم‌برداری دوربین دوست‌داشتنی است.

    ویدیوهای ثبت شده با استفاده از حالت شب به صورت شگفت‌انگیزی خوب هستند. این فیلم‌ها، کنتراست عالی، رنگ‌های خوب و جزئیات فراوانی دارند؛ اما با این حال، هایلایت‌ها به وضوح بیش از حد نوردهی می‌شوند که احتمالا می‌توانیم جزئیات زیاد سایه‌ها را به همین دلیل بدانیم.

    رقبا در بخش دوربین:

    • ناتینگ‌فون ۱
    • ردمی نوت ۱۲ پرو پلاس
    • ریلمی ۱۲ پرو 5G
    دوربین‌ها۱. عریض

    ۲. فوق‌عریض

    ۳. ماکرو

    دوربین اصلیسنسور ۵۰ مگاپیکسلی (فوکوس خودکار، دیافراگم f/1.8)
    اندازه سنسور اصلی (اینچ)۱ نانومتر
    فوق عریضسنسور ۱۲ مگاپیکسلی (زاویه دید ۱۲۳ درجه، دیافراگم f/2.2)
    اندازه سنسور فوق عریض (اینچ)۱.۱۲ نانومتر
    تله ( زوم ۲ برابر)-
    اندازه سنسور تله

    -
    امتیاز زوم DXOmark (واید تا تله)-
    سنسورهای دیگرماکرو ۵ مگاپیکسلی (دیافراگم f/2.4)
    امتیاز عکاسی DXOmark-
    قابلیت‌هافلاش LED، قابلیت HDR و پانوراما
    فیلم‌برداری1080p@30\60fps, gyro-EIS و 4K@30fps
    امتیاز ویدیو DXOmark
    دوربین سلفی۳۲ مگاپیکسلی (f/2.2)
    اندازه سنسور سلفی (اینچ)۰.۸ میکرومتر
    امتیاز سلفی DXOmark-
    فیلم‌برداری سلفی1080p@30\60fps و 4k@30fps

    جمع بندی بررسی گلکسی A55

    پکیجی عالی از تمام چیزهایی که نیاز دارید اما با قیمت نسبتا زیاد؛ شاید بتوانیم این یک جمله را چکیده‌ای کامل از نقد و بررسی گلکسی A55 بدانیم. این گوشی با تمام به‌روزرسانی‌های سخت‌افزاری، نرم‌افزاری و طراحی خود به بازار آمده تا میراث‌داری برای گلکسی A54 باشد اما بیش از حد به آن و حتی به A53 شبیه است. 

    اگر به دنبال یک گوشی هوشمند هستید که تا ۴ سال آینده برای شما بازدهی خوبی داشته باشد و از طرفی دیگر هم با سخت‌افزار قدرتمند خود از پس طیف گسترده‌ای از کارها بر بیاید، پیشنهاد خرید گلکسی A55 منطقی است اما گزینه‌های بهتری هم پیش روی شما هستند. اگر همین حالا یک گلکسی A54 دارید، ارتقا به این مدل را به هیچ وجه توصیه نمی‌کنیم. اگر هم با شیائومی مشکل ندارید، خرید مدلی مثل پوکو X6 پرو با پردازنده بهتر، شارژر سریع ‌تر و دوربین مناسب می‌تواند یک گزینه بهتر باشد.

    نظر شما در مورد این گوشی چیست؟ آیا با توجه به اطلاعاتی که در بررسی گلکسی A55 گفتیم، ارزش خرید دارد؟ نظرات خود را در بخش کامنت‌ها با ما به اشتراک بگذارید.

    منبع:
    علیرضا  محمدپور
    مدت زمان نسبتا زیادی را صرف یادگیری مهارت های مختلف از جمله برنامه نویسی و تولید محتوا کردم و تجربه خوب و غنی در زمینه‌هایی مانند تولید محتوای ویدیویی و متنی در مورد بررسی گوشی موبایل، لپتاپ و گجت‌های تکنولوژی دارم.
    {{totalCount}} دیدگاه‌
    {{name.error}}
    {{email.error}}
    {{commentViewData.commentLength - commentMessage.value.length}} کاراکتر باقی مانده
    {{commentMessage.error}}

    ممکن است به این مطالب نیز علاقمند باشید